לגעת בכאב

ארז לבנון

משתקם בבית החולים השיקומי רעות תל אביב
בגיל 15 החל ארז לבנון (37) לסבול מכאב בכף ידו השמאלית, אך לא יחס לכך חשיבות מיוחדת. משהכאב לא הרפה הלך לרופא ואז החלה מסכת ארוכת שנים של אבחנות שגויות, טיפולים, ניתוחים לא מוצלחים, ותרופות שלא רק שלא הועילו אלא אף החמירו את המצב.
 
"כל הזמן הזה לא דיברו איתי, דיברו עם כף היד שלי" אומר ארז בצער. אט אט החל הכאב להתפשט לכל פלג גופו השמאלי של ארז מה שהשפיע עמוקות על איכות חייו. הכאב הכרוני היה נוכח כל הזמן. בשלב זה סברו הרופאים שזוהי דלקת כרונית בגידים אך כל נסיון לטפל בתופעה לא צלח. ארז הפך למטופל קבוע במרפאות כאב בבתי חולים שונים, אך ללא הואיל.
 
אחרי שנים של כאב וסבל בלתי פוסק גילו הרופאים שהוא סובל מתסמונת מוצא החזה Thoracic Outlet Syndrome; שריר באזור הכתף והחזה לחץ על עצב וגרם להקרנת הכאב לאזורים אחרים בגוף. זוהי תסמונת שקשה מאד לאבחן אותה מאחר שהמאפיינים שלה יכולים להתאים למגוון פתולוגיות נוספות.
 
לבית החולים השיקומי רעות ת"א הגיע ארז לראשונה, בעת שירותו הצבאי בשנת 2013 לאחר שהשתילו בגבו קוצב. "הגעתי לרעות לאחר שעברתי טיפולים שיקומיים במספר בתי חולים. מיד ראיתי שיש כאן משהו אחר..מנגישים לך את המידע, מדברים איתך בגובה העיניים, אתה מרגיש שותפות אמיתית עם כל המטפלים והם מדברים אחד עם השני. זה מדהים!". נזכר ארז. אך בהיותו חייל בצבא הועבר לטיפול רפואי צבאי ומצבו החמיר.
 
הוא המשיך בשירותו הצבאי כקצין עד לפני חצי שנה ובסה"כ שירת 18 שנה בצבא.
 
 
ב 2019 נולדה לארז ולרעייתו טל בת, תמר, ולחרדתו גילה שהוא מתקשה מאד להחזיק אותה בזרועותיו. זה מבחינתו היה בלתי מתקבל על הדעת והוא גמר אומר בליבו לפתור את הכאב הכרוני שלו אחת ולתמיד.
 
למרות הקשיים הצליח לשכנע את אנשי חיל הרפואה בצבא לאפשר לו להגיע שוב לרעות. ואכן ב2019 הגיע ארז לאשפוז יום בבית החולים השיקומי רעות ת"א והחל טיפול אינטנסיבי של ארבע פעמים בשבוע. "הקלף הכי חזק ברעות הוא הגישה המולטידיסיפלינרית. המטופל מקבל את כל סוגי הטיפולים תחת קורת גג אחת. זה ממש לא מובן מאליו. לטיפולים הקונבנציונלים של פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק מוסיפים טיפולים ייחודיים כמו גינון טיפולי, יוגה שיקומית, טיפול באמנות וביו פידבק וזה משלים את כל הפאזל".
 
אחרי כל כך הרבה שנים של סבל, ארז הגיע לרעות עם מקל הליכה ועם הרבה פסימיות. לשמחתו הרבה  הוא עבר חווייה מתקנת והופתע מהתוצאות. הוא התחזק משמעותית גם פיזית וגם מנטלית בזכות הטיפולים והרבה בזכות היוגה השיקומית ששינתה לו את החיים וסייעה לו ללמוד איך לחיות ולנהל את הכאב ללא סבל. הוא מתאר את את הטיפולים המשלימים כמרכיב חיוני וייחודי לרעות שמשפיעים מאד לטובה על איכות חיי המטופל.
 
ארז עדיין מגיע לרעות פעם בשבוע: "נלחמתי להמשיך את השיקום ברעות. אחד הדברים שקורים בסוף שיקום הוא מעבר משיקום אינטנסיבי לוואקום ולכן חשוב להמשיך, גם אם בתדירות נמוכה יותר".
הכאב הכרוני שלו הוביל את ארז להקים חברת סטארט אפ שמפתחת אפליקציה לטלפונים ושעונים חכמים, שתאפשר ניטור מדדים פיזיולוגים באמצעות אינטליגנציה מלאכותית על מנת לייצר מדד אובייקטיבי לכימות וניהול כאב. 
 
"זו אחת הבעיות הגדולות בעולם הכאב הכרוני" אומר ארז, "כאב הוא סובייקטיבי. היכולת להגדיר או לכמת את הכאב יאפשר למטופל לעבוד יחד עם המטפלים ובסופו של דבר להגביר את יעילות הטיפול".
עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.